Leer hier meer over de top 10 frustraties die website gebruikers ervaren.
Een goede leesbaarheid is essentieel voor een goede gebruikerservaring.
Hieronder een paar praktische tips:
Hoe kleiner de interactieve elementen (links, knoppen en andere bedieningselementen in de gebruikersinterface), hoe meer fouten de gebruiker zal maken bij de interactie met je website.
Hieronder enkele tips:
Je staat op het punt op een link te klikken. Je beweegt de cursor over de link en klikt erop, en je realiseert je plotseling dat je iets verkeerd doet. In plaats van de link waarop je wilde klikken, klikt je op de advertentie. Bekend, toch?
Inhoud die verspringt vindt meestal plaats als gevolg van het dynamisch laden van inhoud. Omdat deze bewerking asynchroon is, wordt de dynamische inhoud op de pagina ingevoegd en wordt de bestaande inhoud verplaatst.
Content shifts, ook wel Cumulative Layout Shifts (CLS) zijn nadelig voor de gebruikerservaring en wordt sinds kort door Google mee opgenomen in hun zoekresultaten algoritme.
Je kan dit vrij eenvoudig oplossen door de hoogte van de container te zetten waar de dynamische inhoud te staan komt.
Je besteedt 10 minuten aan het invullen van een webformulier en klikt ten slotte op de knop ‘Verzenden’. De webpagina wordt opnieuw geladen en je ziet hetzelfde webformulier maar zonder je gegevens. Het enige nieuwe op deze pagina is een rood gekleurd bericht met de tekst ‘Fout’.
Je frustratie stijgt ten top…
Gebruikers moeten eenvoudig terug kunnen gaan naar de vorige situatie zonder een uitgebreid proces te hoeven doorlopen.
En de “back” knop van hun browser is deze nooduitgang.
Zorg er voor dat die werkt of voorzie een gelijkaardig alternatief.
Het gebeurt wel eens dat designers de werking van de scrollbar aanpassen om bijv. een animatie effect toe te voegen.
Maar die animaties zorgen niet altijd voor een goede gebruikerservaring. Op die manier ontneem je voor een stuk de controle van de gebruiker, en dat is slecht voor de gebruikerservaring.
Als je dit toch wil doen, gebruik dan een juiste lay-out.
In onderstaand voorbeeld van Tumblr zie je dat dit op een goede manier is aangepakt. De gebruiker krijgt hier het idee dat hij telkens een pagina scrollt.
Websites waar je je verplicht moet registreren vooraleer je hun dienst kan gebruiken.
Alle websites (en software) moeten de mogelijkheid bieden om eerst hun product of dienst te proberen vooraleer te kopen.
Je kent dit wel van kranten websites waar je voor bepaalde artikels je moet aanmelden en een beperkt aantal artikels gratis kan lezen.
Wanneer gebruikers op een pagina aankomen, verwachten ze niet dat ze audiocontent horen die zonder hun toestemming wordt afgespeeld. Wanneer websites video’s met geluid automatisch afspelen, zullen veel gebruikers de website onmiddellijk verlaten. Degenen die blijven, zullen extra moeite moeten doen om erachter te komen hoe ze de audio kunnen uitschakelen of de video kunnen pauzeren, in plaats van zich te concentreren op hun doelen.
Het is prima om video’s automatisch af te spelen, maar zorg ervoor dat deze standaard gedempt is. Zet de audio standaard op UIT met de optie om deze AAN te zetten.
Bij correct gebruik zijn pushmeldingen een geweldige tool voor mobiele apps. Ze informeren gebruikers met tijdige en relevante updates. Maar hetzelfde patroon werkt niet voor de meeste websites. Wanneer een website toestemming vraagt om notificaties te versturen, zijn bezoekers in de meeste gevallen niet geïnteresseerd in dit soort informatie. Bovendien trekken dergelijke verzoeken de aandacht naar zichzelf en leiden ze gebruikers af van interactie met de inhoud van een site.
GDPR (General Data Protection Regulation) is een wettelijk kader dat richtlijnen geeft voor het verzamelen en verwerken van persoonlijke informatie van personen die in de Europese Unie wonen. Het schrijft voor dat EU-bezoekers een aantal bekendmakingen van gegevens moeten krijgen. Cookies zijn de belangrijkste tool die persoonlijke gegevens opslaan waarmee site-eigenaren je online activiteiten kunnen volgen.
Sommige websites tonen een modaal venster (een popup) dat bezoekers vraagt om het gebruik van cookies direct te accepteren. Ze blokkeren bezoekers totdat ze de regels accepteren of de website verlaten.
Andere websites gebruiken een meer beleefde oplossing: ze laten een overlay zien met hoe cookies worden gebruikt en geven gebruikers de vrijheid om te kiezen of ze alleen noodzakelijke cookies of alle cookies willen toestaan.
Contacteer me gerust indien je meer informatie hierover wil.