Blog
>
Schrijven voor het web

Schrijven voor het web

copywriting

Copywriting is de kunst om met woorden meer conversie te halen. Goede copywriting overtuigt mensen om actie te ondernemen.

Wat is copywriting?

Voor alle duidelijkheid, copywriting heeft niets te maken met copyrighting. Deze laatste handelt over het juridische aspect, de auteursrechten bijv.

Copywriting is de kunst om met woorden meer conversie te halen. Goede copywriting overtuigt mensen om actie te ondernemen. Dus, het invullen van een contactformulier, het klikken op een link, inschrijven op de nieuwsbrief, iets kopen, hangt allemaal af van goede copywriting.
In feite zorgen de teksten op je website voor de basis van je product of dienst.

Copywriting is verschillend van content writing in die zin dat content writing focust op het informatieve, zoals bijv. een Over ons pagina of een blog artikel.
Copywriting focust op call to actions.

Aandacht opeisen

Het belangrijkste doel van copywriting is aandacht trekken.
Goede copywriting moet de aandacht van de lezer opeisen en hem leiden naar de volgende stap.
Dit doe je met een sterke, overtuigende headline of openingszin. Daarbij kan je bijv. emoties uitlokken zodat de lezer naar meer verlangt.

Belangrijk is om de attentie van de lezer te hebben. Slaag je daar niet in, dan is je prospect weg!

Voordelen

Bezoekers van je website willen eigenlijk weten:
Welke voordelen biedt dit product of dienst mij?

Dus in plaats van de eigenschappen van je product of dienst op te sommen, ga je de voordelen (voor de gebruiker) van je product of dienst beschrijven. Waarom zouden ze jouw product kopen?

Natuurlijk zijn de eigenschappen van een product belangrijk om te vermelden. Maar dit past dan eerder in het content writing hokje.

Call to action

Het heeft weinig zin om overtuigende teksten te hebben als er niet kan overgegaan tot actie (invullen contactformulier, artikel kopen).
De vuistregel hierbij is dat je slechts één call to action hebt. Op die manier creëer je geen verwarring. De gebruiker verwarren moet je absoluut vermijden.

Die call to action mag je gerust een keer herhalen, zeker indien de pagina lang is.

Contacteer ons gerust indien je meer informatie hierover wil.

Ook klaar voor een gebruiksvriendelijke website?
Contacteer me vrijblijvend voor meer informatie of een prijsindicatie.