Hoe lang wacht u voordat een website is geladen?
Wel, volgens de statistieken wacht de helft van ons niet eens twee seconden tot de inhoud van de website verschijnt.
Hoe lang wacht je voordat een website is geladen?
Wel, volgens de statistieken wacht de helft van ons niet eens twee seconden tot de inhoud van de website verschijnt!
Maar waarom is de laadsnelheid van een website zo belangrijk? Wat maakt een fractie van een seconde uit?
Het antwoord? Het maakt een groot verschil! Het heeft invloed op de gebruikerservaring, de zoekresultaten en zelfs de verkoop en conversies.
De eerste indruk is essentieel op het internet.
Je website bezoekers hebben onmiddellijk een oordeel over jou en je bedrijf.
Als je website snel laadt, heb je meteen een sterke eerste indruk achtergelaten. Het is een quick-win voor de gebruikerservaring! Laadt het snel, dan is je nieuwe bezoeker direct tevreden.
Het is pure psychologie. Wij beschouwen snelle websites als professioneel en betrouwbaar. We koppelen snelheid aan efficiëntie en vertrouwen.
Als het snel is, moet het wel professioneel zijn!
Een trage website laat ons daarentegen denken dat deze onveilig, onzeker en onbetrouwbaar is. En het is echt moeilijk om die negatieve eerste indruk te keren.
79% van de online kopers zegt dat ze niet teruggaan naar een website als ze problemen hebben gehad met de laadsnelheid.
Je krijgt geen tweede kans als het gaat om gebruikerservaring. Bijna 80% van uw potentiële publiek komt niet terug.
Het internet legt de lat hoog als het gaat om website snelheid. We verwachten en eisen snelle laadtijden.
Dit zijn de harde feiten:
47% van de mensen verwacht dat je website in minder dan 2 seconden wordt geladen.
40% zal je website volledig verlaten als het langer dan 3 seconden duurt.
Je krijgt iets meer bewegingsruimte met mobiele bezoekers, maar niet veel.
85% van de internetgebruikers verwacht dat een mobiele site net zo snel of sneller wordt geladen dan op hun desktop.
Het is duidelijk dat we allemaal snelle resultaten verwachten, of we nu een laptop, desktop, tablet of mobiele telefoon gebruiken. Bedenk hoe je elke dag internet gebruikt. Je bent op zoek naar snelle antwoorden en onmiddellijke resultaten.
Als het gaat om bekende en “autoriteit” websites, zijn mensen bereid wat langer te wachten. Als je Google of Facebook bent, tolereren bezoekers een kleine vertraging, omdat ze een gevestigde naam zijn.
Helaas heb je voor kleine bedrijven en startups niet altijd die luxe. Het is het beste om vanaf het begin zo snel mogelijk te zijn.
Gebruikerservaring of UX design. Ik denk dat dit een van de weinige manieren is waarop websites zich echt kunnen onderscheiden van de concurrentie.
Goed UX-ontwerp gaat om het creëren van een fantastische en eenvoudige ervaring voor uw bezoekers. Er zijn twee basisfactoren betrokken bij een positieve gebruikerservaring:
Zodra je bezoekers in de war of gefrustreerd zijn, heb je iets verkeerd gedaan. En niets frustreert ons zo veel als een trage website!
Laten we even terugkijken naar één van de eerste statistieken hierboven:
40% van de mensen verlaat je site als het langer dan 3 seconden duurt om te laden
Laten we er van uitgaan dat je website maandelijks 100.000 bezoekers heeft. Als je website pagina 4 seconden zou nodig hebben om te laden, kan je 40.000 potentiële klanten verliezen.
Als trage laadtijden mensen wegjaagt, keldert dat je verkoop. Dit is geen speculatie. Enkele van de grootste bedrijven ter wereld hebben dit uitgeprobeerd.
Amazon heeft tests gdaan die aantoonden dat ze elk jaar 1,6 miljard dollar zouden verliezen als hun website slechts één seconde langzamer zou lopen.
En Amazon is een gevestigd, gerenommeerd bedrijf. Als klanten niet één seconde langer op Amazon willen wachten, welke kans maken wij dan?
We hebben al vastgesteld dat een lage laadsnelheid leidt tot een onmiddellijke afname van bezoekers. Bijna de helft van je potentiële bezoekers is al verdwenen. Maar er is hier ook sprake van een langdurig effect. Die lange laadtijd remt geleidelijk uw natuurlijke groei en mond-tot-mondreclame.
Klanten stoppen langzaamaan met het doorverwijzen van uw service/product naar anderen vanwege een slechte gebruikerservaring. Gevestigde websites zullen minder snel linken naar uw inhoud. Het kan zelfs mensen ervan weerhouden zich aan te melden voor je nieuwsbrief.
We koppelen een trage website vaak aan een gebrek aan geloofwaardigheid, wat op de lange termijn je merk kan schaden.
Google heeft een zelfverklaarde liefde voor snelle webpagina’s.
“We streven ernaar het hele internet snel te maken”
Google heeft de ambitie het internet supersnel te maken, gemakkelijk en toegankelijk te maken. Tot nu toe doen ze dat behoorlijk goed.
Er wordt veel verteld over de laadsnelheid van je website en je zoekpositie in Google. Een deel er van is waar, andere informatie is twijfelachtig.
Dit is wat ze zeker weten uit de mond van Google:
Hoewel sitesnelheid een vrij nieuw onderdeel is, weegt het niet zo zwaar als de relevantie van een pagina.
Google vermindert het aantal crawlers dat het naar je site stuurt als je website langzamer is dan twee seconden.
Dat betekent dat Google minder snel je laatste nieuwsbericht oppikt of andere recente updates opmerkt. En dat is uiteraard nadelig.
Snelheid is belangrijk! Het heeft invloed op de gebruikerservaring, het heeft invloed op je zoekpositie. Het heeft invloed op je verkopen en conversies.
Contacteer ons gerust indien je meer informatie hierover wil.