Blog
>
Is het hebben van meerdere domeinnamen goed voor SEO?

Is het hebben van meerdere domeinnamen goed voor SEO?

seo

Een vraag die ik vaak van klanten krijg: “Is het hebben van meerdere (keyword) domeinnamen goed voor SEO?”
Het korte antwoord: Neen.

Een vraag die ik vaak van klanten krijg:

Is het hebben van meerdere (keyword) domeinnamen goed voor SEO?”

Meerde domein namen linken naar je website

Het korte antwoord: Neen.

Verhoogt je SEO als je keywords in je domein naam staan?

Ja, als er trefwoorden staan in je domein naam, dan is dat een factor in de ranking van Google. Neem als voorbeeld de fictieve domein naam schilderwerken-janssens.be. Het feit dat het keyword “schilderwerken” in de domein naam voorkomt, zal zeker helpen in de zoekresultaten als men zoekt op “schilderwerken”.

Helpt het toevoegen van extra domein namen dan niet in de Google ranking?

Het lijkt dus logisch dat als je een paar domein namen met trefwoorden koopt, en ze naar je website laat wijzen, dat dit zou helpen hoger te scoren voor die trefwoorden.

Wacht even…

Google telt unieke webadressen (inclusief domein naam) als een webpagina. Dus www.bedrijf.be/pagina1 is een pagina met inhoud. Evenzo is www.bedrijf.be/pagina2 een andere pagina met inhoud.

Nu, als www.bedrijf.be/pagina1 en www.bedrijf.be/pagina2 dezelfde inhoud hebben, dan zal Google achterdochtig worden. Dit noemt men duplicate content en Google zal slechts één pagina indexeren. En mogelijks heeft dit zelfs nadelige gevolgen voor je ranking.

Als je nu dus keyword1.be linkt naar bedrijf.be, dan zal keyword1.be/pagina1 een exacte kopie zijn van bedrijf.be/pagina1. En zo verder voor alle andere pagina’s op je website.

Als je dus zes domein namen hebt gekocht, schiet je jezelf nog meer in de voet. Google zal alle duplicate content negeren en je zes aangekochte domein namen zullen helemaal niet voorkomen in Google.

Wanneer is het wel nuttig om meerdere domeinnamen te hebben?

Je kan zeker meerdere domein namen hebben, maar zorg er dan voor dat ze niet geïndexeerd worden door Google.

Dit doe je door een 301-redirect of redirect in te stellen naar je “echte” domein in te stellen. Als je een redirect instelt, zal je domein naam nooit geïndexeerd worden. In feite zeg je dan aan Google: “deze domein naam bestaat niet, hier is de echte“.

Zo heb ik bijv. naast artissoft.be ook artisoft.be aangekocht, omdat sommige mensen de dubbele “s” vergeten in Artissoft. Als je naar artisoft.be gaat zal je zien dat je naar artissoft.be wordt doorverwezen.

Je zou ook de .com, .org ea. extensies van je domein naam kunnen aankopen zodat je concurrenten er geen voordeel mee kunnen doen.
Vergeet ze dan niet te om te leiden naar je echte domein naam.

Ook klaar voor een gebruiksvriendelijke website?
Contacteer me vrijblijvend voor meer informatie of een prijsindicatie.